Big data is een ontwikkeling die de hype voorbij is en steeds meer invloed heeft op de manier waarop de maatschappij functioneert. Technologische grootmachten, financiële instellingen en verzekeringsmaatschappijen maken steeds meer gebruik van de inzichten die ze halen uit grote hoeveelheden data.

Hoewel de ontwikkeling van big data de hype voorbij is, lijken nog veel organisaties er niet erg gretig gebruik van te maken. Ze hebben er wel van gehoord maar weten niet wat ze er mee kunnen of hoe ze ermee aan de slag kunnen gaan. Ben je een ondernemer of bestuurder die van plan is om aan de slag te gaan met big data, of heb je de eerste stappen al gezet, en wil je je tijd en middelen effectief inzetten? Lees dan vooral verder.

Verhoef, Kooge & Walk (2016) beschrijven in het boek ‘Creating value with big data analytics’ dat organisaties vaak drie fases doorlopen wanneer ze aan de slag gaan met big data:

  1. Data enthousiasme (ook wel bekend als de investeringsfase)
  2. Data teleurstelling (frustrerende desinvesteringsfase)
  3. Data realisme (herinvesteringsfase)

In de eerste fase wordt de organisatie enthousiast van big data; ze ziet allerlei initiatieven ontstaan rondom big data en gelooft in de voordelen die het kan opleveren voor het bedrijf en investeert veel om de technologie te omarmen.

Vervolgens, na een tijd van investeren en voornamelijk tegenvallende resultaten en gefaalde projecten, zal de organisatie haar datastrategie heroverwegen, wat soms gepaard gaat met desinvesteringen.

Het heroverwegen van de datastrategie is vaak het begin van een nieuwe fase waarin de organisatie met bijgestelde verwachtingen en meer realistische ambities aan de slag gaat om meer waarde te creëren, met een focus op waardecreatie en rendement op investeringen.

De ontwikkeling van big data verloopt, zoals zoveel ontwikkelingen in de lijn van de Gartner’s hype cycle.

Hype cycle Gartner

De fases die een organisatie doorloopt zorgt voor verspilling van middelen, het vernietigen van waarde en een hoop frustratie. De grootste valkuil die je dan ook kunt maken is het nastreven van onrealistische doelen om te hoge verwachtingen na te streven.

Om de frustrerende fase voor organisaties weg te nemen, heb ik een artikel geschreven waarin ik beschrijf hoe je in 6 stappen waardevolle inzichten uit big data kunt halen.

Wil je jezelf nog meer verdiepen in hoe je big data kunt gebruiken om waarde voor je organisatie en haar klanten te creëren? Lees dan Creating value with big data analytics van P.C. Verhoef, E. Kooge en N. Walk (Aanrader voor ondernemers, marketeers, managers en leidinggevenden die  met data aan de slag willen gaan).


Deel dit artikel: