De toekomst voorspellen is lastig, er zijn ontelbaar veel factoren die invloed hebben op hoe de toekomst eruit zal gaan zien. Voorspellingen worden altijd gedaan door historische gebeurtenissen door te trekken naar de toekomst. Enerzijds logisch want dat is de informatie die we beschikbaar hebben. Maar aan de andere kant: Waar zouden we nu staan zonder de gebeurtenissen die uit het niets leken te komen? Het internet was in de jaren 60 nog een kleinschalig onderzoeksproject, en de machtigste bedrijven (Google, Facebook, Apple) zijn opgericht door studenten die tot dan toe nog geen enkele naamsbekendheid hadden.

Nu worden in al onze voorspellingen de gevolgen van de unieke gebeurtenissen die ons heden hebben gevormd simpelweg doorgetrokken. Zo is het ook met de ontwikkelingen op het gebied van big data. Wanneer we de ontwikkeling van big data doortrekken naar de toekomst dan zal het zeker een grote invloed hebben op hoe de wereld dan functioneert. Maar het is ook goed om even stil te staan bij het feit dat we vijftien jaar geleden nog niet eens wisten dat data zo’n belangrijke plaats zou innemen in onze wereld (De start van big data ligt rond het jaar 2005, toen de smartphones opkwamen 1.)

Misschien praten we over vijftien jaar wel over ontwikkelingen waar we nu nog geen weet van hebben.

Hoe big data steeds toegankelijker wordt

Steeds meer data wordt geregistreerd en steeds meer organisaties delen hun data. Er komt dan ook steeds meer data beschikbaar. De mogelijkheden om die data te analyseren worden steeds geavanceerder. Zo gebruiken de pioniers op het gebied van big data, zoals Google en Facebook, ingewikkelde technieken op het gebied van kunstmatige intelligentie om waardevolle inzichten te vergaren.

Hoewel de technieken waar die pioniers mee werken te geavanceerd zijn en niet direct interessant zijn voor de doorsnee ondernemer, marketeer of manager, zullen de technieken in steeds gebruiksvriendelijkere vorm geïntegreerd worden in toegankelijke softwarepakketten. Zo krijgt Microsoft Excel steeds meer toepassingen die het gemakkelijker maken om inzichten uit data te halen en komen er steeds meer pakketten beschikbaar om data te analyseren en te visualiseren op een gebruiksvriendelijke manier, zoals bijvoorbeeld Power BI, Tableau en Qlikview.

Wat is nu de sleutel tot succes?

Een aandachtspunt bij het werken met data is het feit dat de data beschrijft wat al gebeurd is. Ook realtime-data gaat over zaken die al gebeurd zijn, zij het vrij recentelijk. Wanneer bedrijven enkel beslissingen zullen maken op basis van de analyses van die data dan zal dat vernieuwing in de weg kunnen staan.

Richard Branson heeft hierover zijn zorgen geuit. Hij beschreef dat de mensen die kunstmatige intelligentie ontwikkelen dat doen ten koste van menselijk talent en daarmee alle instincten en ervaringsleer die de mens van een leven in grotten tot een leven in de moderne samenleving heeft geleid ondergeschikt maken 2.

Dit is een zorg die ik deel met Branson. Want is intuïtie, instinct, gevoel of hoe je het ook noemt eigenlijk niet een eigenschap die de mens ontwikkeld heeft door tienduizenden jaren van dataverzameling en succesvolle aanpassingen aan de hand van die data? En is het niet die eigenschap die ertoe heeft geleid dat we vandaag de dag kunnen spreken over big data?

In zijn blog beschreef Seth Godin dat data essentieel is en ons in staat stelt om alles geleidelijk aan te verbeteren. Maar daarnaast geeft hij ook aan dat dat niet genoeg is. Hij geeft aan dat je soms je instinct en je onderbuikgevoel moet volgen en de sprong moet wagen met onvoldoende data om tot iets bijzonders te komen.

“Data is essential. Data lets us incrementally improve just about anything. That keyboard in front of you, the sink in the bathroom down the hall, the supply chain for the food you eat—they were all improved 100,000 times over the years, data-driven evolution toward efficiency.

It’s not enough.

We also need you to leap. To leap without sufficient data. To go with your humanity and your instincts and your hunches.”

3

Het is geen overbodige luxe om je te gaan verdiepen in de mogelijkheden die data voor je kan betekenen. Door nu al een (klein) deel van je tijd te investeren in het werken met data, zul je beter voorbereid zijn op een maatschappij die naar alle waarschijnlijkheid steeds meer data gedreven zal worden. Doordat steeds meer data beschikbaar zal worden en het analyseren van die data steeds gemakkelijker wordt, kun je meer waarde toevoegen voor je klanten, de organisatie en de maatschappij.

Het is daarbij belangrijk om voor een goede balans te zorgen: data is een aanvulling op je middelen, niet je vaardigheden. Blijf zelf baas over je acties: vertrouw op je intuïtie en gebruik data als hulpmiddel voor je besluitvorming, niet als leidraad.

In een gedataficeerde wereld die gevuld is met voorspellingsmodellen die met grote zekerheid kunnen bepalen wat de mensen willen, zullen mensen steeds meer van hetzelfde krijgen.

De organisaties die in zo’n wereld niet creëren wat de mensen willen, maar creëren waarvan ze niet zeker weten of de mensen het willen, zullen uitgroeien tot de Facebook’s en de Google’s van de toekomst.


Deel dit artikel: