Ik zag net dit bericht op Linkedin voorbijkomen:

moonshot thinking

Telkens als dit soort ongevraagde advies mijn tijdlijn binnensluipt, transformeert de normaal zo vriendelijke Melvin in een ongelofelijke eikel die zich meestal wel, maar soms ook niet kan bedwingen om een lullige reactie te plaatsen.

De wereld veranderen

Ik zie het bij vrienden, ik zie het bij mede-studenten, ik zie het bij collega’s, ik zie het op Linkedin, ik zie het op Twitter. Ik zie het overal om me heen: mensen die de wereld willen veranderen.

Niks mis mee, helemaal niet. We zijn het er vast wel over eens dat de wereld waarin we leven op veel vlakken ten goede veranderd kan worden. Laten we dat dan vooral ook doen!

Maar wat me dan wel dwars zit, is het bovenstaand soort advies dat zich verspreidt als een reuzenpadden plaag.

Moonshot-mentaliteit

Volgens de auteur van het bericht zou je ideeën alleen moeten nastreven als er miljarden levens door veranderd worden. Je moet groots denken en een zogenaamde ‘moonshot’-mentaliteit ontwikkelen. Het is niet meer voldoende als je een lokale bakker of groenteboer wil worden. Nee. Je moet op miljarden mensen impact maken.

Je moet één groots idee ontwikkelen, investeerders zoeken, opschalen, en dan, pas dan, kun je de wereld veranderen! Successen zoals Facebook, Google, Apple, Whatsapp, Instagram en Tesla zijn voorbeelden van hoe je het zou moeten doen.

Er lijken een hoop van deze successen te zijn. Voornamelijk omdat deze successen breed uitgemeten worden in de media. Maar hoeveel mensen is het níet gelukt om met hun moonshot-mentaliteit succes te boeken? Hoeveel mensen hebben prachtige ideeën geschrapt, omdat de ‘impact’ niet groot genoeg zou zijn? En hoeveel mensen zijn nog steeds bezig om tot dat ene geweldige idee te komen?

Slecht advies

Dit soort advies leidt tot ongelukkige mensen die onbereikbare doelen proberen te verwezenlijken, terwijl ze in de tussentijd alle ideeën schrappen die de levens van een kleiner aantal mensen positief hadden kunnen veranderen.

Want ook de bakker en de groenteboer veranderen de wereld. Ze kunnen een positieve invloed hebben op hun klanten. En die klanten kunnen daardoor weer een positieve invloed op hun omgeving hebben.

Hoewel onze individualiserende wereld anders doet vermoeden, zijn wij geen losse actoren die elk in een afzonderlijk universum leven. We zijn allemaal met elkaar verbonden. Iedere actie van elk individu heeft een gevolg.

Een voorbeeld:

Iemand toetert omdat de persoon voor hem niet meteen doorrijdt als het stoplicht op groen springt. De persoon voor hem begint vervolgens te rijden. De man die toeterde haalt nu de persoon voor hem in en kijkt nog even boos naar de andere bestuurder. De persoon die ingehaald wordt kijkt boos terug. En daarmee heeft de toeterende persoon het voor elkaar gekregen om zijn rothumeur over te brengen aan de andere persoon.

Goed advies

Er zijn grofweg 7,6 miljard mensen op Aarde. Ze hoeven niet allemaal naar de maan te mikken met hun grootheidswaanzin. Ze zouden gewoon allemaal weer even normaal moeten doen. Het is oké om dromen te hebben, maar de steeds populairder wordende onrealistische moonshot-mindset moet een halt toegeroepen worden.

Als je echt de wereld wil veranderen, begin dan eens door jezelf en je omgeving te veranderen.


Deel dit artikel: