Laatst had ik met mijn verloofde een afspraak gemaakt bij een notariskantoor om huwelijksvoorwaarden op te stellen voor ons aanstaande huwelijk. Eenmaal aangekomen in het grote, deftige herenhuis waarin het notariskantoor gevestigd was, mochten we plaats nemen in de wachtruimte.

Na een aantal minuten werden we verwelkomd door de kandidaat-notaris die ons langs een smalle trap naar een kantoor op de eerste verdieping begeleidde. Daar aangekomen begon ze aan haar introductiepraatje die ze afwerkte als een vooraf bepaald script. Ze vertelde over wat huwelijksvoorwaarden zijn, waarom je ze wel of niet moet opstellen en de huidige ontwikkelingen op het gebied van huwelijksvoorwaarden. Te beleefd om haar te onderbreken, luisterde ik naar het volledige verhaal, alhoewel het merendeel overbodig was.

Na haar introductiepraatje pakte ze een klapbord met daarop een vel papier erbij. Ze begon enkele gesloten vragen te stellen en na elk antwoord noteerde ze iets op het papier. Wanneer we iets niet begrepen, dan legde ze het uit. Nadat haar checklist afgewerkt was, gaf ze aan dat ze de huwelijksvoorwaarden zou opmaken en ons toe zou sturen per mail. Ze begeleidde ons van haar kantoor via de smalle trap naar de begane grond en naar de uitgang.

Op de weg naar huis dacht ik na over het gesprek met de kandidaat-notaris en het proces dat bij de huwelijksvoorwaarden-aanvraag doorlopen lijkt te worden:

  1. Introductie huwelijksvoorwaarden
  2. Checklist doorlopen
  3. Antwoorden uit checklist verwerken in huwelijksvoorwaarden-model

Ik vroeg mezelf af wat de toegevoegde waarde van het notariskantoor zou zijn ten opzichte van een digitale dienst om de huwelijksvoorwaarden op te stellen.

Ik kon niks bedenken.

Sterker nog, ik vermoed dat een geautomatiseerde dienst een verbetering zou zijn. Bij een digitale dienst zou ik mijn gegevens en die van mijn verloofde invullen, de introductietekst doornemen en een aantal vragen beantwoorden. Als ik de vragen niet begrijp, dan kijk ik naar de toelichting die bij elke vraag staat.

Wanneer de checklist afgerond is, geven we ons akkoord door in te loggen met onze Digid. Hierna zal een algoritme bepalen wat in de huwelijksvoorwaarden opgenomen wordt. Daarna betalen we met iDEAL en zullen de huwelijksvoorwaarden automatisch gepasseerd worden door gebruik te maken van een blockchain. Het opstellen en passeren van huwelijksvoorwaarden is zo binnen tien minuten gebeurd en naar alle waarschijnlijkheid voor een fractie van de kosten.

En de kandidaat-notaris? Die kan zich bezighouden met meer uitdagende werkzaamheden.

Totdat ook die geautomatiseerd zijn.


Deel dit artikel: