“Wat doet een Business Innovator nou eigenlijk?”

Een vraag die me regelmatig gesteld wordt als ik vertel wat ik doe. En vaak vertel ik dan dat ik organisaties help om duurzame waarde te creëren om ze zo toekomstbestendig te maken.

Veel mensen reageren vervolgens met een “Aha”, “Interessant”,  “Oh, dat is mooi” of iets in die trant.

Maar soms willen mensen er graag wat meer van weten. Voor die mensen is dit artikel.

Wat is Business Innovation?

Business Innovation is een opleiding aan de Avans Hogeschool in ‘s-Hertogenbosch. Het is de opvolger van de opleiding Advanced Business Creation. De opleiding is ontstaan omdat de markt daarom vraagt:

“Er is blijvend behoefte aan professionals op het gebied van marktgedreven innovatie en innovatiegericht management.”1

De eerste Business Innovators zullen rond Juni 2019 afgestudeerd zijn en het werkveld gaan betreden.

Wat doet een Business Innovator?

Volgens Avans creëert een Business Creator, of Business Innovator, “…op systematische wijze duurzame waarde door innovatie.”  2

Een redelijk vage beschrijving als je het mij vraagt. Laten we die zin even ontleden:

  • Op systematisch wijze: bij innovatieopdrachten moet een innovator vaak pionieren en daardoor is het traject dat hij moet doorlopen vaak onduidelijk. De Business Innovator is getraind om in zo’n ongestructureerde omgeving te werken. Door de kennis van verschillende modellen en zijn ervaring met andere innovatietrajecten kan een Business Innovator het innovatietraject systematisch doorlopen.
  • Duurzame waarde: een Business Innovator zorgt er niet voor dat organisaties snel geld kunnen verdienen, maar creëert waarde voor op de lange termijn. Een Business Innovator kijkt voortdurend naar de horizon om kansen en bedreigingen te spotten en daar effectief op te reageren.
  • Innovatie: innovatie is de creatie van een levensvatbaar nieuw aanbod.3 Een Business Innovator ontwikkelt dus vernieuwende producten en diensten die de organisatie daadwerkelijk kan realiseren.

Kort samengevat: een Business Innovator brengt structuur aan bij complexe vraagstukken en ontwikkelt waarde voor de lange termijn door vernieuwende producten en diensten te ontwikkelen die levensvatbaar zijn.

Hierbij gaat het niet eens zozeer om de producten of diensten zelf, maar meer om het verbeteren van het bedrijf als geheel. Het heet niet voor niets Business Innovation, of bedrijfsinnovatie. Het gaat om het innoveren, ofwel vernieuwen, van een bedrijf.

Dat is dan ook de focus van Business Innovators: werken aan succesvolle bedrijven. Eigenlijk vind ik dan het woord bedrijven te beperkt voor het werkgebied van de Business Innovator, maar Organization Innovation is natuurlijk geen catchy naam.

Wat een business innovator niet doet

Wanneer ik vertel dat ik business innovator ben, denken mensen soms dat ik een technisch óf een financieel beroep heb. Maar dat is dus niet zo. Je hoeft aan mij niet te vragen om een nieuw biobased-materiaal of de constructie van een hyperloop-tunnel te ontwerpen. En nee, ook de financiële administratie kun je beter overlaten aan mensen die daarin gespecialiseerd zijn.

Een Business Innovator heeft geen specialisme. Business Innovators zijn in de regel generalisten: ze hebben over veel onderwerpen een bepaalde basiskennis. In tegenstelling tot specialisten die veel van weinig weten, weten Business Innovators weinig van veel.

Naast basiskennis over verschillende onderwerpen, heeft een goede Business Innovator  zich ook wat dingen eigen gemaakt, en is hij een zogenaamde T-shaped professional.

Elke Business Innovator is anders. Dat kan ik goed laten zien aan de hand van de Business Innovators in mijn vriendenkring:

  • Iemand die een bedrijf heeft opgericht dat zich richt op VR, AR en online video.
  • Iemand die gespecialiseerd is in (duurzaam) interieur.
  • Iemand die een vervoersbedrijf heeft opgericht waarmee psychiatrische patiënten op een humane manier van a naar b gebracht worden.
  • Iemand die ideeën en conceptplannen voor ondernemers visualiseert en uitwerkt.

En ik? Ik ben een gepassioneerde tekstschrijver en ben gedreven in strategische zaken zoals visieontwikkeling, macro-analyses en scenarioplanning.

De competenties en het werkveld van een Business Innovator

Elke Business Innovator is anders, maar de volgende competenties vind je bij elke Business Innovator terug:4

  • Persoonlijk leiderschap: kan mensen binnen de organisatie betrekken bij het oplossen van een vraagstuk.
  • Verbinding: kan relevante ontwikkelingen binnen of buiten de organisatie signaleren en informeert de organisatie met betrekking tot kansen.
  • Onderzoekend vermogen: kan informatie verzamelen, analyseren en beoordelen om te komen tot inzichten over een vraagstuk.
  • Creativiteit: kan nieuwe, verrassende en waardevolle ideeën bedenken en selecteren.
  • Ontwikkelkracht: kan (een) idee(ën) omzetten in een concept.
  • Ondernemerschap: kan relevante werkzaamheden identificeren en initiëren.

Met deze competenties kunnen Business Innovators op veel verschillende plekken terecht. Enkele voorbeelden:5

  • Creatieve industrie
  • Advies en consultancy
  • Innovatiemanagement
  • Brandmanagement
  • Nieuwe media en advertising
  • E-business
  • Product- en conceptontwikkeling

Elke Business Innovator kan organisaties in uiteenlopende vakgebieden helpen bij diverse organisatievraagstukken. Om een indruk te geven van het soort vraagstukken, zal ik hier een aantal vraagstukken delen die al eens door Business Innovation studenten behandeld zijn.

10 organisatievraagstukken die door Business Innovators getackeld zijn:

  1. Wat is de huidige positionering van [naam organisatie] en hoe kan dit op een innovatieve wijze geoptimaliseerd en naar buiten gebracht worden?
  2. Met welke social media strategie kan [naam organisatie] van haar klanten ambassadeurs maken?
  3. Hoe kan [naam organisatie] e-mailmarketing het best inzetten, zodat het resulteert in het werven van nieuwe klanten, klanttevredenheid inzichtelijk maakt en het bezoekgedrag van klanten beïnvloedt?
  4. Hoe kan [naam organisatie] een marktaandeel verkrijgen op de Duitse speelgoed markt?
  5. Welke effecten brengt het recente redesign van [naam organisatie] met zich mee op het gebied van aankoopintentie en imago en hoe kan hier in de toekomst beter op ingespeeld worden?
  6. Waarom stoppen projecten die [naam organisatie] doorloopt met haar opdrachtgevers vaak eerder dan ze graag zouden willen en hoe kan dit worden opgelost?
  7. Hoe kan [naam organisatie] ervoor zorgen dat gamification optimaal wordt benut door gebruikers zodat interactie en engagement wordt verhoogd?
  8. Welke aanpassingen aan de interne/externe communicatie heeft [naam organisatie] nodig om beter in te kunnen spelen op het veranderende koopgedrag van de consument?
  9. Wat zou een goede positionering zijn voor [naam organisatie] op de markt voor [naam branche] en op welke manier kunnen zij deze het beste communiceren naar hun doelgroep?
  10. Wat kan [naam organisatie] doen om de internet bezoekersstromen efficiënter te maken en zo meer conversies te behalen?

Succesvollere organisaties

Business Innovators zijn breed inzetbare, onderzoekende, creatieve en ondernemende vakmensen die gefocust zijn op het succesvoller maken van organisaties. In de basis kan elke Business Innovator goed onderzoek uitvoeren, creatieve ideeën bedenken en levensvatbare concepten ontwikkelen.

Daarbovenop heeft elke Business Innovator ook nog eens een eigen set van kennis en vaardigheden gestapeld. En met die unieke set van kennis en vaardigheden draagt elke innovator op zijn eigen manier bij aan het ontwikkelen van meer succesvollere organisaties.


Deel dit artikel:

4 Reacties

Voeg toe →

  1. Complimenten Melvin! Dit hadden (en hebben) we zelf niet beter kunnen verwoorden.

  2. Heel helder beschreven en mooi om een student zelf te zien verwoorden wat hij voor een organisatie kan betekenen!

  3. Joost de Wert

    14 juni 2018 — 07:30

    Mooie, toegankelijke tekst Melvin! En ook voor oud-docenten heel bruikbaar!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.